ورزش های استقامتی و بهبود حساسیت به انسولین در پسران چاق

ورزش های مقاومتی و ایروبیک بدون هیچگونه کاهش کالری دریافتی برای کاهش چربی های شکمی موثرند و سبب کاهش سایز کمر می شوند.

ورزش های ایروبیک و مقاومتی (بدون هیچگونه محدودیتی در مصرف مواد غذایی ) سبب کاهش چربی و بهبود تناسب اندام در پسران نوجوان چاق می گردد. اگر چه تنها ورزش های استقامتی سبب بهبود مقاومت به انسولین می گردد اما بر اساس مقاله ی منتشر شده در مجله ی Diabetes(29 ژوئن) مشخص گردید که این دو ورزش سبب تناسب اندام نوجوانان پسر که به چاقی شکمی مبتلا هستند، می گردد.

پرفسور Leeاز دانشگاه Pittsburgو همکارانش بصورت تصادفی 45 پسر نوجوان چاق (12 تا 18 ساله، سالم اما غیر فعال) را به مدت 3 ماه تحت برنامه ی 180 دقیقه ای ورزش در هفته که شامل ورزش های ایروبیک مقاومتی بود، بررسی کردند. گروهی از این نوجوانان به عنوان گروه کنترل در هیچ جلسه ی ورزش شرکت نداشتند (بدون هیچگونه محدودیتی درمصرف مواد غذایی).

محققین دریافتند که در گروهی که هیچ نوع ورزشی انجام نمی شد در طی این مدت اضافه وزن قابل توجهی ایجاد شد. اما در دو گروه دیگر از ایجاد اضافه وزن توسط ورزش های ایروبیک و مقاومتی جلوگیری گردید. در دو گروه دیگر که به ورزش پرداخته بودند کاهش قابل توجه ومعنی داری در اندازه ی کل چربی بدنی ، چربی احشایی ، اندازه ی دور کمر و چربی کبد گزارش گردید در ضمن تناسب قابل توجهی از نظر سیستم قلبی عروقی در این افراد مشاهده گردید . اگر چه تنها در گروهی که به  ورزش های استقامتی می پرداختند، بهبود چشمگیری در حساسیت به انسولین (27 درصد) ، حجم ماهیچه اسکلتی و قدرت ماهیچه ای مشاهده گردید. در مجموع تغییرات در چربی احشایی همراه با تغییرات در چربی کبد و حساسیت به انسولین می باشد.

در مجموع در هر دو گروه ورزش کننده با اینکه هیچ محدودیتی در مصرف مواد غذایی وجود نداشت کاهش چربی شکمی و چربی کبدی در نوجوانانی که تا حد متوسط چاق بودند، مشاهده شد.

پرفسور leeو همکارانش نتیجه گیری کردند که ورزش های استقامتی نه ورزش های ایروبیک، با بهبود چشمگیر حساسیت به انسولین همراه می باشد.

منبع: www. physiciansbriefing.com